Zielony marketing a rozwój Twojej firmy

Liść zielony marketing


Większość przedsiębiorstw nie wie czym jest koncepcja marketingu przyjaznego środowisku i dlaczego taka strategia zdobywa coraz większą popularność. Właściciele firm popełniają ogromny błąd ignorując pojawiające się na rynku koncepcje ekologiczne. Uważają je za zbędne i zbyt kosztowne. Zupełnie inaczej myśli klient. Świadomość konsumenta dotycząca ochrony środowiska rośnie i aby utrzymać oraz sukcesywnie zwiększać sprzedaż towarów i usług, należy zwrócić się w stronę zielonego marketingu.

Niechęć do wdrażania marketingu ekologicznego opiera się w dużej mierze na przekonaniu o nieatrakcyjności takiej formy i jej wymaganiach na etapie produkcyjnym. To prawda, produkt oznaczony znakiem „EKO” lub „BIO” jest znacznie droższy, a jego wygląd często ogranicza się do szarych, papierowych opakowań. Jednak nie zniechęca to klientów do zakupu. Świadomy konsument coraz częściej wybiera marki droższe, ale wyprodukowane w warunkach przyjaznych środowisku. Wizerunek firmy jako przedsiębiorstwa ekologicznego liczy się dla nich bardziej, niż korzystna cena.

Ekologia w marketingu – dlaczego to ważne?

Niezwykle istotna w zielonym marketingu jest autentyczność. Ekologia nie może być jedynie teorią, ale należy stosować ją w praktyce, bo konsument chce mieć pewność, że otrzymuje produkt najwyżej jakości. Wdrażanie strategii bazującej na ochronie środowiska, to kompleksowy proces obejmujący niemal wszystkie poziomy produkcji, od projektu po wysyłkę.

Jak możemy scharakteryzować zieloną firmę?

  • 1. Produkty przedsiębiorstwa ekologicznego są wolne od toksycznych materiałów i nie niszczą środowiska.
  • 2. Produkty ekologiczne są przeznaczone do wielokrotnego użytku.
  • 3. Sposób wytwarzania wyrobów EKO obejmuje recykling i wytyczne sprzyjające ochronie środowiska.
  • 4. Produkty BIO można poddać recyklingowi.
  • 5. Opakowania gotowych wyrobów są biodegradowalne i pochodzą z recyklingu.
  • 6. Firma podczas produkcji nie wykorzystuje w nadmiarze materiałów szkodliwych lub w ogóle z nich rezygnuje.

Przedsiębiorstwo spełniające wszystkie wyżej wymienione punkty jest firmą ekologiczną i w ten sposób może się promować na rynku.

3 zasady prowadzące do sukcesu

Sama strategia oparta na zielonym marketingu odnosi się do trzech zasad prowadzących do sukcesu:
1. Działania przyjazne środowisku to podstawa kultury firmy.
2. Wspieranie inicjatyw o charakterze ekologicznym.
3. Autentyczność oraz przejrzystość firmy pod kątem operacji i procesów w niej zachodzących.

Ekologiczne inicjatywy

Zielony marketing zadziała jeżeli firma będzie w pełni zaangażowana w taką koncepcję rozwoju. Ekologiczne inicjatywy muszą zostać umieszczony w centrum i objęte specjalną uwagą zarządu oraz menadżerów. Przedsiębiorstwo przyjazne środowisku stara się wspierać w tej kwestii także pracowników, ich świadomość i nawyki. Każdy element firmy musi wyznawać podobne zasady i kierować się ekologią w swych działaniach. Zmiana w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, to początek rozwoju opartego na zielonym marketingu.

Niezwykle istotne w koncepcji strategii ekologicznej jest informowanie rynku o swoich pozytywnych decyzjach. Warto wspierać organizacje charytatywne lub jednostki walczące o środowisko. Współpraca z uczelniami, samodzielnymi naukowcami lub sponsorowanie dużych grup naukowych skupionych na ekologii buduje pozytywny wizerunek marki. Doskonale sprawdzają się również krótkie filmy informacyjne publikowane w mediach społecznościowych. Im większa kreatywność w tym zakresie, tym lepiej.

Przejrzystość w podejściu do konsumenta, to ostatni element zielonego marketingu. Firma musi udowodnić swoją odpowiedzialność społeczną. Autentyczność jest niezwykle ważna, ponieważ każda próba oszustwa niszczy zaufanie do produktu i zniechęca klientów do zakupu. Jeżeli choć raz się zawiodą, to już zawsze będą kojarzyć dane logo z brakiem zaufania. Należy głośno mówić o ekologicznych aspektach procesów produkcji, popierać je faktami i aktualizować, by konsument miał stały dostęp do informacji i mógł je weryfikować.

Zielony marketing to skomplikowana taktyka, ale właściwie wprowadzana i odpowiednio kontrolowana przynosi wymierne korzyści.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *